Fundacja » Projekty » Lights on rights

Spotkanie integracyjne w Lublanie.2017-04-03

W dniach od 20-24 marca w ramach projektu Erasmus+ "Lights on Rights" uczestniczyliśmy w spotkaniu integracyjnym w Lublanie.

Już po raz trzeci w ramach projektu Erasmus+ „Lights on Rights” udaliśmy się w podróż po Europie, tym razem odwiedziliśmy Słowenię. Naszą bonifraterską społeczność reprezentowała 8 osobowa grupa, składająca się z podopiecznych oraz pracowników Fundacji. Podróż na miejsce docelowe odbyła się bez problemów, pomimo, że Nasi podopieczni pierwszy raz lecieli samolotem i to dwukrotnie- mieliśmy międzylądowanie w Warszawie, gdyż linie lotnicze nie oferują bezpośredniego transferu z Krakowa do Lublany. Już pierwszego wieczoru spotkaliśmy się z naszymi przyjaciółmi i partnerami projektowymi z Węgier, Hiszpanii, Słowenii oraz Szwecji. Zawarliśmy nowe znajomości i spędziliśmy miło czas. Kolejnego dnia odwiedziliśmy ośrodek prowadzony przez naszego słoweńskiego partnera CUDV Draga. Piękna okolica niedaleko Lublany- położona na płaskim terenie pomiędzy górami. W tym wspaniałym miejscu opiekę znajdują dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe z różnymi rodzajami niepełnosprawnościami. To tam rozpoczęliśmy nasze warsztaty dotyczące praw człowieka oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Zostaliśmy zaproszeni do udziału w spotkaniu słoweńskiej grupy self-advocat, której zadaniem jest walka o prawa osób niepełnosprawnych! Kolejnym bardzo ciekawym doświadczeniem było spotkanie z Rzecznikiem Praw Obywatelskich na Słowenii, który bardzo rzeczowo opowiedział Nam o problemach, z którymi borykają się niepełnosprawni mieszkańcy tego kraju. Na jedną z naszych kolacji zostaliśmy zaproszeni do restauracji „Druga Violina” znajdująca się w samym sercu Lublany, gdzie swoje pierwsze zawodowe kroki stawiają właśnie podopieczni CUDV Dragi, pracując tam jako asystenci kucharzy oraz kelnerów. Atmosfera podczas kolacji była bardzo miła, a jedzenie wyśmienite! Jeżeli kiedyś zaplanujesz wizytę w Lublanie- koniecznie odwiedź to miejsce! W czasie wolnym udaliśmy się na wzgórze zamkowe, gdzie zasiadając w fotelach małej sali kinowej poznaliśmy historię tego urokliwego miejsca. Swoją wizytę na zamku zakończyliśmy wizytą na wieży widokowej, skąd rozpościera się panorama całego miasta. Piękna pogoda oraz wspaniałe widoki pozostaną w naszej pamięci jeszcze długi czas! Niestety nie mieliśmy tyle szczęścia do słonecznej pogody, gdy pojechaliśmy nad jezioro Bled. Wspinając się na wzgórze dotarliśmy do przepięknego zamku bledzkiego. Jezioro było przysłonięte lekką mgłą, a niebo spowiły chmury. Jednak miejsce wywarło na Nas ogromne wrażenie! Wszyscy byliśmy pod wrażeniem malutkiej wysepki na środku jeziora, na które znajduje się Kościół pod wezwaniem Marii Panny. Po zrobieniu kilku pamiątkowych fotografii udaliśmy się do muzeum, zamkowej drukarni oraz winiarni, gdzie czekało na Nas kilka niespodzianek. Największym uznaniem wśród naszych podopiecznych cieszyło się własnoręczne nalewanie oraz korkowanie wina! Już nic nie jest dla Nas za trudne! W dniu wyjazdu Lublana żegnała Nas pięknym słońcem. Ostatnie chwile spędziliśmy na spacerowaniu pięknymi uliczkami centrum, a ostatni posiłek udało Nam się zjeść na festiwalu kuchni całego świata. Cały pobyt na Słowenii będziemy wspominać jeszcze długo!! Mamy wielką nadzieję, że uda Nam się wprowadzić kilka nowych pomysłów do naszej pracy, którymi zainspirował nas pobyt w Lublanie.